fredag 2 maj 2014

Min risvase av granar

Förra året sjösattes i dubbel bemärkelse en nytt projekt som innebar att jag tryckte ner tre granar upp och ner utanför bryggan. Idag paddlade jag dit försiktigt under brygguläggningen. Där stod en id (eventuellt en brax) på ett par kilo och gottade sig. Det gjorde hen rätt i! Snart är väl mörtleken igång och när sommaren kommer lär granarna samla gott om småfisk.

Jag var lite orolig för att granarna skulle bli barrlösa och därmed inte utgöra ett fullgott skydd för sjöns minsta. Nu kan jag bara konstatera att algerna, som växer på grenarna, löser det problemet alldeles utmärkt.

Sportfiskarnas tidning "svenskt fiske" kom hem härom dagen. De kan verkligen konsten att få en fantastisk hobby att framstå som tråkig. Å andra sidan är sportfiskare en sort som verkar gilla att klä sina båtar med dekaler för att det är snyggt (vad är grejen med det?)  så det kanske kan kvitta med lite grafisk finess.

I och med det var bloggsäsongen igång igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar