söndag 7 augusti 2011

Iphone som fiskeredskap

En ny favoritpryl har blivit min telefon. Det är mycket sällan jag öppnar datorn eller tidningen längre. Istället sköter jag allt med telefonen. Jag kan dock fortfarande förvånas över hur många företag och organisationer som fortfarande inte har en vettig app. Skäms!

Jag tänkte ha den som plotter i båten. Detta visade sig vara något överambitiöst men som navigator funkar den utmärkt. Att ta sig till pelagiska spottar är numera en barnlek.

Det som saknades fram tills idag var sjökortet. Finns det sjökort över Mjörn till iphone?

För att lösa den biffen ringde jag Mjörns sjökortsförening och de hävdade att det inte fanns. Men det gör det visst. Sjökortet över Mjörn ingår i Navionics europautgåva. Förvisso en något föråldrad version men kvittar i mitt fall. Alla viktiga platser framgår med tydlighet och jag hoppas att appen kommer att samarbeta med gps-funktionen på ett bra sätt.

Återkommer när den testats i skarpt läge.

1 kommentar: