onsdag 25 augusti 2010

Jörgen Larsson

Få människor kommer undan med så taskigt ihopsnickrade hemmavideos med den äran som Jörgen Larsson. Jag har denna sommar spenderat åtskilliga timmar med att studera hans fisketeknik och metoder så att jag snart inte pallar längre. Hade han bara tagit efter mr Falklinds estetik (se jakten på gammelgäddan) så hade snart den perfekta fiskefilmen varit gjord.

Jag konstaterar dock att ju mer jag läser och insuper av fiskerelaterad lektyr, ju sämre går fisket. Den här gösen tog jag när vi var ute och badade en helt sanslös sommardag 2008. Sjön var blank och yttemperaturen var säkert 28 grader. Jiggen släpptes ner i princip på måfå och dinglade lojt jämte båten strax ovanför botten medan vi torkade i solen efter sommarens skönaste bad.

















Jag inser naturligtvis att jag vid detta specifika tillfället gjorde helt rätt. Precis som Jörgen säger. Jiggen hölls still över botten och gavs liv endast av båtens rörelser och tidpunkten var även den helt rätt. Det var mitt på dagen innan gösen börjat röra sig uppåt i vattenskikten.

Vi borde alla Jörgens väg vandra. Tack Jörgen Larsson för din breda dialekt och dina insiktsfulla analyser. Tack Jörgen Larsson för allt du lärt mig men du skall veta att det inte hjälper.

En dag skall jag fånga en till. Förhoppningsvis med hjälp av Jörgen.

2 kommentarer: