lördag 16 oktober 2010

Reunion med flytoverallen

Idag var det kallt! Faktum var att kylan låg så tungt i Sjömarken att trots sol och några plusgrader så tinade aldrig isen i båten. Det var så kallt att jag undvek att kissa innan vi begav oss ut. Smart? Det straffade sig senare. Jag tvingades skamfullt, försiktigt balansera vid relingen medan Gurra agerade motvikt på andra sidan. Minsta vindpust hade tvingat mig tillbaka och jag hade i skräckscenariot tvingats urinera på mången värdefull utrustning tillhörande Gurra så detta undveks med största möjliga koncentration. Det är banne mig inte lätt att kissa i båten bärande en Fladen flytoverall. De borde ta med det i testet så man vet innan man köper.

Vädret visade sig trots kylan från sin allra bästa sida. En till största delen spegelblank sjö och sol gjorde att overallen stundtals var helt överflödig men å andra sidan helt ovärdelig när solen gick i moln.



Vi började dagen med inomhustackling av spön. Gurra bjöd som vanligt på intressanta teorier om vilka jiggar som skulle vara bäst för dagen.




- Jörgen säger humusfärgat. Då är det det som gäller, sa Gurra. Exakt vad humusfärgat är råder det delade meningar om. Gurra hade också passat på att köpa ett gäng nya jiggar som ni ser liggandes på bordet. Dock hade han inte hunnit rigga dessa så fortsättning följer vad gäller resultat på den fronten.

Fisket började mycket trevande. Vi provade våra gamla hotspots men inte ett liv. Vi drog oss djupare men även där gick vi bet. Det var först när vi närmade oss, och hör och häpna, sprängstenen vid nya zeeland som det började lossna något. För dig som inte läser mina inlägg så ofta kan jag berätta att sprängstenen inte har levererat ett dyft under hösten. Inte ett nafs. Men när båten är i sjön blir det lättare att hitta fisken på lodet och då kom också huggen. Relativt många hugg blev det men endast en landades. Sorry Gurra men hummusfärgat var inte dagens melodi utan lysande illgrönt. Gurra såg inte ledsen ut för det när vi drog oss hemmåt. Han är en glad skit Gurra.




Jag har irriterat mig lite på att min blogg har innehållit för få bilder. Därför överkompenserar jag det idag men en massa göttiga bilder. Nedan följer en före och en efterbild på efterarbetet i en gösfiskares vardag.




Kan bara konstatera att dagen varit mycket lyckad och att gösfisket i Viaredssjön fungerar likvärdigt i oktober som i augusti. Detta trots att vattnet idag var så kallt att det brände på armen när jag monterade sugkoppen till lodet. Snart är det dags att röra sig mot andra vatten. Kunde ju vara roligt att spräcka kilo-vallen snart. Det var ett tag sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar