onsdag 11 maj 2011

Ett par turer senare

Peppen började redan på facebook dagen innan. Vi skulle göra rent hus i sjön. Nu jävlar!!!

Efter tre timmar i båten hade vi inte känt ett dyft och tankarna om att Viaredssjön trots allt är tom på fisk började återigen eka i huvudet. Elmotorn tvekade på de växlarna som skall föra båten framåt men bakåt fungerade allt utmärkt. Vi backade alltså runt på sjön i tre timmar utan hugg.

Nu till mörtstugan. Vi har köpt en mörtstuga för det sägs vara ett bra sätt att fånga mört. För en gång skull kan jag konstatera att ryktet överensstämmer med verkligheten. Sötsliskig havregrynsgröt ger i Viaredssjön ett tiotal mörtar på ett dygn.

Det var också mörten som fick stå i centrum resterande två och en halv timma på sjön denna fredag i maj. Riggade spön för flötestrolling åkte fram och vi tvingade elmotorn att gå framåt. Motsträvigt accepterade den. Hugget kom efter bara några minuter. Glädjande kunde vi konstatera att en välmående gädda på uppskattningsvis två kg hade fattat tycke för vår riggade mört. Inget att stoltsera med i rekordfisksammanhang men det är knappast därför vi lägger så många timmar i Viaredssjön. Det är känslan av ensamhet... ...som för övrigt är väldigt påtaglig på fiskfattiga platser. Ni borde prova.

Det var ca en timme senare som det ironiska inträffade. Jag hade släppt i en stjärtviftare jämte båten för att öka chansen till hugg samtidigt som flötena guppade på bakom båten. Jag lät den studsa långsamt ut med botten slentrianmässigt och det var då hugget kom! Begreppet karatehugg är populärt för att väcka nyfikna sportfiskares intresse. Om jag använde det begreppet i detta sammanhang skulle det vara orättvist men det var i alla fall så det kändes efter ytterligare en timme utan kontakt. Fajten var obefintlig men i båten hamnade en gös på ca 40 cm.

Slutsats: Återigen hugger gösen när jag slutat koncentrera mig på både lod och rörelser. Det säger något om mina skills på teknikfronten.

Ps. Igår var jag med frugan i sprängstenen för att meta gädda från land. Vi kammade noll. Påtagligt var dock hur mycket trevligare allt blir om man har med sig kaffetermos. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar