onsdag 11 maj 2011

Mörtstuga - hur gör man

Om ni visste vad jag längtat efter att få skriva detta inlägg. Första gången någonsin kan jag få stoltsera med att ha lyckats med ett fiskeprojekt!!!


Så här gör man:
Skaffa eller bygg en mörtstuga. Det kan vara en kräftbur eller liknande. Vi använder en sån som bilden visar ovan. Bara mörten kommer in men inte ut så menar jag att det kommer att fungera. Principen är den är att om man har inåtgående strutar in i ett "rum" så kommer fisken utan vidare in men har förvånansvärt svårt att hitta ut igen. Min far brukar berätta för mig om när de var små och slog hål i botten ur den gamla sortens glasflaskor för att fång småfisk. Old news alltså.

Nästa steg är en bra plats. Vi har våran i strandkanten. Enda kravet är att det är tillräckligt djupt för att fisken skall kunna överleva.

Sen behöver du mäsk. Du kan naturligtvis köpa mörtmäsk eller nåt annat trams som sannolikt är prislappad med ett pris som är långt över rimligt. Eller så kokar du gröt, spetsar det med nåt som du tror funkar (jag följde ett recept med honung, men det känns onödigt lyxigt) och sen placerar du mäsket i "stugan" gärna i någon form av nät (tvättpåse modell mindre) så att det kan läcka ut i lagom takt.

Sista steget är bara att vänta men glöm inte att binda fast stugan. Den flyter lätt iväg om det är strömt.

Har du tur/otur så får du även en del bonusfisk i din mörtstuga. Sist fick jag en gädda på ett kilo. Han va la hungrig stackarn och när han serverades en buffé av mört så var han inte sen på att satsa allt på ett kort. Mitt dåliga samvete gick dock inte att ta miste på när jag pratade med gäddan som om den var ett barn vid livräddningen. Gäddan klarade sig bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar