tisdag 17 maj 2011

Catch and release - ett besvärligt inlägg i den sjuka debatten

Åsikterna om huruvida man skall släppa tillbaka fisk eller inte diskuteras flitigt på nätet. Jag är inte överförtjust i att publicera politiska inlägg men när jag hör er som diskuterar frågan blir jag förbannad. Att "vårt" intresse, bara skulle grunda sig i att fånga en så stor fisk som möjligt, köper jag inte och jag tycker att det är sjukt att ni som bedriver sådan verksamhet överhuvudtaget håller på. Om jag försöker komma på liknande aktiviteter inom andra intressefalanger så är det snudd på omöjligt.

Tänk om man roade sig med att fånga hundar med harpun och sedan starta en klubb för de som tycker det är kul. Kanske kunde man kalla den för "hundrasklubben" (jämförelsen får du göra själv).

Jag har inga problem med att finna ett nöje i att fiska. Oftast har jag inte heller problem med att släppa tillbaka fisk. Dock anser jag att det är viktigt att man har argument för sina handlingar. Alltför ofta läser jag argumenten. Släpp tillbaka fisken så att någon mer kan få känna samma rus som du gjorde. För helvete! Skärp er. Det är levande individer vi pratar om och jag tror knappast att medlemmar av hundrasklubben skulle bli jättepopulära om de gjorde likadant.

Samtidigt inser jag att mina egna argument inte alltid håller. Jag känner också ett rus av en stor fisk på kroken och det äcklar mig. Vi måste gemensamt sträva efter en bra diskussion i det här ämnet och framförallt sluta klaga på de som är ute efter mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar