söndag 22 maj 2011

Min Fladen elmotor och lite dropshot

I helgen fick båten smaka på Mjörns klara vatten efter allt för många dopp i Viaredssjön under våren. Alla trivdes utom BÅDA motorerna. Jag inser att vi inte gjort det lätt för oss när vi valt att hänga på en Penta 7,5 hp 4T från 70-talet. Man får helt enkelt räkna med lite meck om man har en gammal skorv som denna men att elmotorn nu igen skulle vara helt död hade jag verkligen inte räknat med. På Wollmars sa de att de inte hade haft mycket klagomål på Fladens elmotorer. Det verkar rimligt med tanke på att de fortfarande säljer motorerna och jag kan inte låta bli att undra om det alltså är jag som handhar den fel på något sätt. Nu är det andra motorn på kort tid i min ägo som går sönder. Motorn går endast på maxfart bakåt och på två växlar framåt. Som tur är har jag garantibeviset kvar och imorgon får den åka till Varberg. Sist försvann motorn. Måtten den komma tillbaks innan göspremiären.

Tanken var annars att vi skulle idka flötestrolling efter gädda då gösen för tillfället är fredad. Eftersom mörtstugan i Viaredssjön har gett bra resultat åkte jag till Mjörn med gott självförtroende. Jag kastade i stugan på en plats där jag retfullt ofta får mört trots att det är abborre jag är ute efter. På morgonen efter var stugan tom.

Gurra meddelades om detta och han var redan på väg till Ica City för att meta nu när jag misslyckats. Han fick en på 400 g.

Mörten fick följa med men siktet ställdes istället in på dropshotfiske efter storborre i en vik där vinden legat på. Resultatet är väl inget att skryta med men en bra borre på uppskattningsvis halvkilot fick följa med hem till klotgrillen där vi rökte den. Att röka abborre är för övrigt ett ämne jag lär få anledning att återkomma till. Smaken blev ok med enbart enris och salt men utseendet och doften på helrökt fisk är en klass för sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar