måndag 6 september 2010

Återuppstånden! strax därpå nederstigen till dödsriket.

Nemen jodå så atte... hävde någon ur sig. Jag minns inte vem...

Halv fem var båten i vattnet och halv sex fick Gurra en gös klart under minimimåttet. Halv åtta känner vi nästa knyck och det är en gös strax över minimimåttet. Inge vidare fiske med andra ord. Den andra gösen fick bli mat. Men det är då det händer:

Jag knockar gösen på sedvanligt sätt genom att slå den i huvet med lämpligt tillhygge som för dagen finns att tillgå. Idag blev det baksidan av eggen på en kniv. Jag upplever mitt slag som kraftfullt och Gösen verkar reagera normalt genom att dö. En liten tidsperiod senare börjar gösen knycka misstänkt där på durken. Jag beslutar mig för att avsluta det jag redan påbörjat och slår gösen därför en gång till upprepade gånger över ögonen. Detta ska väl få tyst på den, tänkte jag. Och mycket riktigt blev den liggande helt still.

Sen var det dags att ta ur den. Brukar göra det eftersom det känns lämpligt att inälvorna stannar i sjön och inte i min papperskorg hemma. Jag lägger således fisken upp och ner i vänster hand för att snitta upp buken. Då gör gösen ytterligare ett knyck! Den dyker närmast obemärkt ner i vattnet och simmar ner i djupet.

Gurras reaktion är oslagbar. Kraftigt irriterad säger han:

Vad gör du?! samtidigt som han skakar på huvudet som om jag har varit medvetet elak mot ett barn.

Min reaktion är närmast religiös. Jag skrattar och fäktar med händerna. (Det är ju inte varje dag en gös blir återuppstånden)

Till skillnad från Jesus flöt gösen upp strax därpå redo att fångas in. Fast den här gången väntade jag tills vi kom in till land innan den fick smaka på kniven.

Må du vila i frid...

2 kommentarer: