lördag 18 september 2010

Supermetoden som ger superhugg!

Åkte till Nya Zeeland idag igen. Riggade jiggen minutiöst och fiskade "by the book". Alltså jag gjorde allting rätt. Precis som förra gången reagerade fiske oerhört negativt på detta. Inte ett nafs!

Sen kom regnet.

Sen åkte jag hem.

Väl hemma igen började jag om från noll. Jag läste artiklarna om abborrfiske som jag utgått ytterligare en gång. Det var då jag insåg det jag borde insett för länge sen.

Fiskerön är av naturen felaktiga vid den tidpunkt läser dem. "Så här tar du höstabborren". "Supermetoden som ger superhugg". Allt verkar så bra. Problemet är bara det att artikeln inte publiceras då den faktiskt fungerar utan i många fall ett helt år senare. Då är det ju nya metoder som fungerar. Åtminstone om man skall tro landets experter. Det är alltid nya metoder som gäller!

Så stärkt av min nya insikt funderar jag nu på att studera cykler. Kan man möjligen se en rundgång i fiskelektyren. Alltså det måste ju rimligen finnas metoder som kommer igen? Läste i en tidning från 98 att det var pater nostertackel som gällde. Igår köpte jag nya fiskefeber och där konstaterar mycket riktigt Jörgen Larsson på den medföljande dvd'n att det är pater nostertackel som gäller.

Jag måste således utgå ifrån att han spelade in filmen för ett år sedan. Då måste det ju vara fiskerönen från 99 som gäller i år! (Eventuellt får du läsa föregående stycke igen för att hänga med i logiken) Det är i alla fall en teori,lika god som någon och är det något som jag har förstått så är det att alla seriösa sportfiskare behöver en teori. Vetenskap verkar nämligen vara högst olämpligt inom detta intresse. Hur skulle då fiskemagasinen överleva om det fanns ett facit?

Det blir till att gå igenom Gurras gedigna samling av tidningar igen i jakt på sportfiskerönen från 99.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar