fredag 24 september 2010

Tyngdpunktsproblem

Nu har jag köpt mig en Daiwa megaforce med tillhörande spö från BFT. Efter första turen är det samlade intrycket helt ok. Inte mer än ok dock för jag lyckades inte riktigt komma överens med den något förskjutna balansen i utrustningen. Med multirulle hamnar tyngdpunkten mycket högre än med haspel vilket leder till att man måste kompensera med handleden. Småkinkigt kanske du tycker men faktum är att jag blev rätt sliten i handen efter ett par timmar. Fick inte riktigt ordning på hur jag skulle hålla rullen.

Dock fungerade den alldeles utmärkt för vertikalfisket. Twichin bar kommer jag definitivt att uppskatta under mer svårstyrda förhållanden. Idag blåste det nästan ingenting och då kan man ju kosta på sig att släppa motorn för att veva ibland. När jag skulle kasta fick jag däremot allvarliga problem med att "känna" jiggen. Efter 20 års fiskande med haspel var det svårt att uppskatta den vippande spötoppen som kom utav att jag inte kunde veva som vanligt.

Här kommer då till slut en förhandsvisning av båten som vi inrett till vertikalfisket.

Ska försöka få fram lite mer detaljerade bilder när jag löst givarproblemet. Har en skiss till givarfäste som jag tror kommer att bli oerhört bra. Utan att säga för mycket så kan jag hinta om att det bygger på en vvs-lösning som kommer att bli mycket flexibel om jag lyckas lösa problemet med att fästa den i båten. Upplever att mångas lösningar är klumpiga och opraktiska men risken är att jag får äta upp den kommentaren när jag är klar...

Kolla in den här lösningen som pajka i piscatus har snott ihop. Oerhört vackert.

Men då krävs det seriösa kunskaper i metallbearbetning som jag ännu ej besitter.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera