tisdag 21 juni 2011

8.

Att ha en defekt motor i ca 10m/s tillhör inte mina favoritsituationer. Att mina åror dessutom har lika många år på nacken som båten gör inte saken enklare.

Jag gav mig av mot Långholmen men fick vända så fort jag kom ut på öppet vatten. Vinden var för svår att manövrera i så jag gjorde en helomvändning och begav mig till risöviken. Platsen har jag aldrig testat men det var lä. Jag ankrade upp och la ut mina mörtar. Det dröjde inte mer än uppskattningsvis två minuter innan ett flöte trevande drogs ner under ytan. Gös! tänkte jag instinktivt och så var mycket riktigt fallet. En liten stackare hade fattat tycke för mörten men lämnade mörten allvarligt sargad precis vid båten. Glädjande nog tog jag en gös strax därpå på VJ. Ingen storlek att tala om.

Ankaret åkte upp till förmån för årorna.

1,5 h och många årtag senare ankrade jag upp vid risö flak. Efter en bra stund hade jag missat ett mothugg men glädjande nog lyckats landa en gädda på ett par kilo på vectra vertikal, tacklad med mört.

Har nog rott en kilometer idag. Rätt mör...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar