måndag 6 juni 2011

Pinsamma pers

Många är de som inte gärna talar högt om sina personbästa. Lika vanliga verka de vara, som mer än gärna basonerar ut hur många gäddor över 100cm eller tio kilo de fångat. Jag hör definitivt inte till de senare och för att undvika att inte hamna bland de förra skall jag härmed bekänna att mitt personbästa på gädda är 2,6 kg. Både min fru och min bror har bättre personbästa på gädda än jag.

Både frugan och brorsan har fångat sina gäddor när de fiskat under min "ledning" så jag vill gärna roffa åt mig lite av äran. Det kan dock inte betraktas som ett bra försvar och mitt personbästa på gädda är och förblir pinsamt och i sommar ska jag över 3,5 kg. Inte för att jag älskar att fiska gädda utan för att slippa höra brorsans retsamma kommentarer. Metoden kommer att bli flötestrolling eller fluga. Det leder till två problem.

Problem vid flötestrolling:
När man flötestrollar behöver man betesfisk och jag har förbaskat svårt att få tag i mört om somrarna. Mörtstugan har svikit mig i Mjörn nu säkert 4 ggr. Jag hoppas att en stigande vattentemp kommer att göra susen.

Problem vid fluga:
Mitt flugspö är i klass 6-7 och är i lättaste laget. Som jag nämnt tidigare fick jag mig en uppläxning av Peter på Wildo som sa att det aldrig skulle går att kasta de tunga flugorna med den klassen. Tji fick du Peter. Kasten blev inte långa men när jag i helgen invigde tekniken från bryggan var det få kast som var under 15 meter. Vad är då problemet? Jo att komma tillräckligt nära heta platser utan att tappa kontrollen över båten. Annars känns det lugnt.

Som avslutning bör nämnas att Wollmars lyckades skaka fram en ny motor till mig i fredags. Motorn är en Fladen Marin 56 Lbs och jag testkörde den i helgen. Allt verkade någorlunda normalt till en början även om jag inte var ett dugg nöjd med att motorn bara hade två växlar bakåt till skillnad från min förra som hade tre. Det försvårar min önskan att backa mot vinden på ett nyanserat sätt. När jag provade full fart framåt lät motorn oerhört illa. Som om något skakat sönder. Jag stängde genast av och kollade över anslutningar och propeller. Pluspolen var misstänkt varm men jag började om och motorn var nu med på noterna. Lite illavarslande känns det allt inför Göspremiären nästa helg men det får gå. Går motorn sönder igen tror jag inte att fladen ges någon mer chans. Jag har annat att göra än att vänta på att få en ny motor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar