måndag 13 juni 2011

Man får vad man betalar för

Gurra kom vid lunchtid till ASFF i Simmenäs och jag värmde på köttfärssåsen från gårdagen. Sen drog vi till "Risö flak". Jag vet inte varför det kallas så men jag har mina aningar om att det har att göra med det stora platta stenpartiet på ca 4m som brantar ner på alla håll till olika djup. Där fick vi hur som helst uppleva vårt första pelagiska vertikalfiske. Jag släppte på en gös som stod på 6m. Gösen steg i rask takt när jag släppte ner jiggen och mötte upp på 4m. Väl ivrigt slet jag jiggen ur mun på den stackarn men gösen var på bettet och tog Gurras jigg istället. Grattis!

Turen i sig var inget att skryta med men det är ju inte heller därför jag skriver. Detta är en bitterhetsblog som de senaste veckorna har gått ut på att spy galla över Fladens elmotorer. Jag vågar påstå att jag är en av de mest erfarna "fladenfiskarna" när det kommer till elmotorer. Detta beror på att jag är inne på min tredje motor och sanningen är den att jag idag tvingades lämna in den också eftersom gängan till höj och sänkstoppet på motorn gav upp under första turen! Nu har det gått så långt att Wollmars helst ser att jag löser biffen med Fladen på egen hand. Jag kan inte klandra dem. Jag och mina elmotorer måste vara deras sämsta deal på länge.

Den motorn jag använde i helgen är en Fladen marine 56 lbs. Den är vit till skillnad från den gamla svarta och Fladen har gjort ett antal förbättringar. Tex känns hela konstruktionen mer genomtänkt och det går lättare att höja och sänka motorn (vilket var ett problem på de tidigare modellerna). Det verkar bero på en förändring med motorstången som nuförtiden är räfflad. Det går mycket smidigt och känslan av motorn är mer genuin.

Min rädsla att antalet växlar på motorn inte skulle räcka till besannades tyvärr. Tidigare var det tre, nu bara två och det känns lite fattigt om man i varierad vind vill kunna hålla jämn hastighet. Att de dessutom har valt undermåliga delar till motorn gör att betyget blir lågt. Ledsen Fladen men ska ni rädda den här situationen får ni komma med stordåd imorgon när jag ringer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar