måndag 1 juli 2013

Fiska abborre i Mjörn

Så här i semestertider är det många som är sugna på att ge sig ut och fiska. Här följer några konkreta tips om att fiska abborre i Mjörn för dig som är total nybörjare men har möjlighet att fiska från båt.

Jag tycker att det bästa sättet för en nybörjare (och mer erfarna) är att leta upp vegetation och antingen släpa en jigg efter båten eller ankra upp och kasta vid vassar. Vassarna i Mjörn har blivit klart färre till antalet men förekommer med i södra delen av sjön. Köp en av sorten twin shrimp, gärna en blå! och montera ett gult huvud. Färgen är egentligen mindre viktig. Köp en snygg! Den bör dock inte vara för stor om du vill öka fångstfrekvensen. Jag köper nästan uteslutande minsta sorterna för grunt abborrfiske (1-3m). På djupare vatten måste man ha större storlekar för att nå botten.

Spö och lina går att diskutera i oändlighet. Man kan använda vad skit som helst så länge linan löper ut men gillar du nya prylar och detaljer så köp så tunnt och lätt som möjligt. Exempelvis flätlina 0.10 och spö och rulle i max 2500 storlek. Helt enkelt små smidiga grejer. Att fiska abborre med gäddspö är inte lika kul.

Kasta ut, veva in och hoppas på hugg är en metod som funkar utmärkt!

Ett antal variationer:
Stanna korta stunder. Det kallas för att göra ett spinnstopp. Ofta blir fisken mer huggvillig när man vevar in draget mer oregelbundet.

Fiska i olika hastighet. Fungerar det inte att fiska normalfort? Fiska jättesakta. Fungerar inte det. Fiska blixtfort!

Fiska på olika djup. Hugger inte fisken i ytan så finns den förhoppningsvis någon annan stans. Tumregeln säger att man börjar fiska på botten och sedan grundare och grundare. Du hittar botten genom att kasta ut, slå till bygeln, spänna upp linan något. När linan sedan slaknar plöstligt ligger draget/jiggen/wobblern på botten.

Släpa efter båten (trolling). Många dagar kräver fisken mer än din vilja och inspiration. Då är båtmotorn ett fantastiskt hjälpmedel även om det inte är det miljövänligaste. Abborre verkar älska ljudet av en tuffande aktersnurra och mina fisketurer i tonåren slutade nästan alltid med att jag "trollade" utmed vasskanterna. Metoden har för övrigt placerat mig i toppskiktet i en och annan fisketävling ;).



Tappade säkringen till ekolodet förra sommaren. Hittade den ett par dygn senare. Man behöver inte ekolod för att ha trevligt. Glöm inte det!



4 kommentarer:

  1. Brukar du få någon storlek när du fiskar så grunt?

    SvaraRadera
  2. Hej

    Beståndet av grov abborre, eller åtminstone den typen av abborre man ofta fick av bättre storlek på djupare vatten, har gått tillbaka kraftigt till förmån för gösen i Mjörn. Därför består mitt abborrfiske nuförtiden mest av finvädersfiske i vackra miljöer snarare än hardcore fiske på hotspots efter stora exemplar. Däför nöjer jag mig också med lite sämre resultat. För att svara på din fråga så fick svärmor en bra borre på halvkilot med metoden ovan förra sommaren men den storleken får väl anses vara sällsynt.

    Matfisk blir det dock ofta!

    Mitt inlägg riktar soig främst till den som inte har en aning om hur man bör börja i en så pass stor sjö som Mjörn.

    Siktar man då in sig på vassryggar utan större djup blir det lättare att hålla uppe motivationen.

    SvaraRadera
  3. Tack för svaret. Har hört att abborren gått tillbaka ordentligt. Fiskade en del abborre i mjörn för många år sedan då det fortfarande var bra, men just nu är det bara gösfiske. Hade dock velat få till bra abborrfiske också..

    Man ser ju ordentliga abborrstim ibland på 6-10 meter när man söker gösen. Har dock inte krokat någon så jag funderar på om det är smått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oftast smått. Man kan känna hur de nafsar om man känner efter riktigt riktigt noga ;)

      Det finns nog en del stort på sina ställen men jag har inte orkat leta upp ställena.

      Jag kör på mina hot spots runt öarna när jag har kräset folk i båten.

      Radera